Hírlevél 2025. június – Nyáron is építünk – új megoldások, fenntarthatóság, innováció

Júniusban is Beton Újság!

Beköszöntött a nyár, de az iparágban nem áll meg az élet: szövetségünk, a CeMBeton megtartotta éves rendes közgyűlését, amely alkalmával tisztújításokra is sor került. Az elnökségben dr. Szabó László helyét Mocsai Árpád, a DDC Váci gyárigazgatója vette át, a felügyelő bizottságban pedig dr. Szilágyi Tamást Arató Péter, a Danucem TSC vezetője váltotta. A közgyűlés alkalmával ünnepélyes keretek között az első Szakmai Díjunk is átadásra került, dr. Szabó László hosszú éveken át tartó Cemkut Kft. felügyelő bizottsági és magas színvonalon nyújtott iparági szakértői munkáját elismerve kapta meg a díjat!

Idei első nyári számunkban is helyet kaptak érdekes szakmai cikkek is: Urbán Ferenc írásában olvashatnak a 2024/3110/EU (CPR) rendeletről a gazdasági szereplők szemszögéből, Kárpáti Beáta cikkében pedig a Nemzeti Atlétikai Központ építésének részleteiről a fenntarthatóság és a fehércement felhasználásának szemszögéből. Emellett számos izgalmas olvasni valót tartogat még e havi számunk, amelyet ezen a linken érhetnek el kedves Olvasóink!

Beton újság

Öt szövetség együtt a hazai építőanyag-ipar jövőjéért

2025. június 12-én öt építőanyag ipari szakmai szervezet megalapította a Szilikátipari Egyeztető Fórumot (SzEF) az iparági együttműködés és közös érdekképviselet erősítésére. A fórum alapítói: CeMBeton, MÉASZ, MATÉSZ, MKSZ és SZTE. A SzEF célja a szakpolitikai koordináció, az iparági innováció – különösen a zöld technológiák – támogatása, valamint a szakember-utánpótlás elősegítése. A fórum működése négy pillérre épül: tudásmegosztás, közös érdekképviselet, oktatás és innováció. A szervezet hozzájárul az építőipar fenntarthatóságához és gazdasági szerepének növeléséhez.

Forrás: CeMBeton

Gigantikus tenger alatti alagút

Dánia és Németország között épülő Fehmarnbelt alagút a világ leghosszabb, előre gyártott elemekből készült közúti és vasúti alagútja lesz, hossza 18 km. A szakaszokat előre gyártják, majd tengerfenékre helyezik és összekapcsolják. A projekt költsége 7,4 milliárd euró, melynek jelentős részét Dánia finanszírozza, 1,3 milliárd eurót pedig az Európai Bizottság biztosít. Az alagút 2029-es átadása után a Rødbyhavn és Puttgarden közötti autós utazás mindössze 10 percet, míg a vonatos 7 percet vesz igénybe, jelentősen csökkentve a korábbi kompozás idejét. A projekt célja a közlekedési kapcsolatok erősítése és a repülőjáratok számának csökkentése. A várakozások szerint naponta több mint 100 vonat és 12 ezer autó fogja használni az alagutat. A projekt finanszírozása autópályadíjakból történik, és becslések szerint körülbelül negyven év alatt térül meg.

Forrás: telex

A fenntarthatóság az építőipar versenyképességének kulcsa

2025-ben az építőipar szereplői kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra és az ágazati szintű gondolkodásra. Az ÉVOSZ újonnan létrehozott Fenntarthatósági Tagozata célul tűzte ki az iparág rendszerszintű szemléletváltását, az életciklus-alapú tervezés és működés elterjesztését. A fenntartható építés mára nem csupán elvárás, hanem a versenyképesség kulcsa lett. A piaci, lakossági és állami megrendelők egyre inkább energiatakarékos, élhető környezetet biztosító megoldásokat keresnek. A tagozat a vállalkozások közös fellépését ösztönzi, és iránymutatással, tudásmegosztással segíti a fejlődést. Kiemelt célja a fenntarthatósági elvárások beépítése a jogalkotásba és a közbeszerzésekbe is.

Forrás: ÉVOSZ

Digitális építészeti remekmű az Alpokban

A Tor Alva, vagyis a Fehér Torony a svájci Mulegns falucska új szimbóluma, és a világ legmagasabb 3D-nyomtatott építménye lett. A 30 méter magas, ötszintes torony a digitális technológia és a hagyományos mesterség ötvözésével készült, 124 egyedi betonból nyomtatott elemből. Tervezői a barokk díszítőművészetből merítettek ihletet. A projekt célja nemcsak építészeti bravúr, hanem a helyi kulturális élet fellendítése is, koncertteremmel és kiállítóhellyel. A Tor Alva fenntartható módon épült, újra szétszerelhető, így példát mutat a körforgásos építészetre. Az építmény egyszerre tiszteleg a régió mesterei előtt és a jövő építési módszereit képviseli.

Forrás: TERVLAP

A DDC újabb szakmai sikerei: kreativitás, digitalizáció, márkaerő

Az elmúlt időszakban három jelentős szakmai elismerésben is részesült a Duna-Dráva Cement Kft. A „Dunai cápa” című, Kolodko Mihály gerillaszobrász közreműködésével megvalósult művészeti projektük bronz díjat nyert a PREXA (PR Excellence Hungary Award) építőipari kategóriájában. A váci Duna-parton elhelyezett, újrahasznosított anyagokból és evoBuild betonból készült szobrok nemcsak egyediek, de a környezettudatos innováció üzenetét is hordozzák. Az Év Gyára Projektversenyen E-safety rendszerükkel döntőbe jutottak, és a finalistáknak járó elismerő oklevéllel térhettek haza. A projekt célja a munkavédelmi és tűzvédelmi engedélyezési folyamatok digitalizálása volt, amely nemcsak hatékonyabb működést, hanem magasabb szintű megfelelést is biztosít.

Forrás: Duna-Dráva Cement Kft.

A zöldenergia versenyelőny

A Mapei Kft. jelentős lépést tett a fenntarthatóság felé: 2024-től kizárólag zöld energiát használ dunaharaszti gyárában. Az intézkedés évi 1.500 tonnával csökkenti a cég szén-dioxid-kibocsátását, ami 750 autó éves kibocsátásának felel meg. A vállalat célja, hogy környezetbarát működésével versenyelőnyt szerezzen, és példát mutasson az építőiparnak. A Mapei hosszú távú stratégiája része a karbonlábnyom csökkentése és az energiahatékonyság növelése. A vállalat abban hisz, hogy a fenntarthatóság nemcsak erkölcsi kötelesség, hanem gazdasági előny is.

Forrás: MAPEI Kft.