Betonozd be magad a szakmába! - Minden építés alapja pályázat 2023
Ismét meghirdetjük a „Minden építés alapja” pályázatot egyetemi hallgatók részére, amely 2015-ben hagyományteremtő céllal jött létre!
A Beton.hu felhívására elsősorban olyan egyetemi hallgatók elképzeléseit várjuk, akik nem félnek kihasználni a betonban rejlő lehetőségeket, kreatívan alkalmazzák azt, és olyan munkákat mutatnak be, melyek a betonhoz és alapanyagaihoz, valamint a technológiához kapcsolódnak. Külön díjazzuk a beton innovatív, a körforgásos gazdaság kihívásaira válaszokat és megoldásokat adó elképzeléseket, továbbá az előregyártott betonelemek alkalmazását.
Pályázni az alábbi 2 kategóriában lehet:
• Betonépítés, építészet
• Anyag és előállítási technológia
A beérkezett munkákat független zsűri értékeli, a nyertesek pénzjutalomban részesülnek!
A pályázat beadási határideje: 2023. július 15. 24:00
Részletek és jelentkezés a pályázatra:
A mészkő-portlandcementek külföldi és hazai tapasztalatai
- Mi is pontosan a mészkő-portlandcement?
- Milyen tulajdonságokkal bír?
- Mely területen a legalkalmassabb a használata?
A Beton Újság legfrissebb számában részletesen is olvashatnak erről a hosszas fejlesztés után újonnan bevezetésre kerülő cement típusról! Ahogyan az a cikkből is kiderül, ezt a cement fajtát már több országban is régóta alkalmazzák különböző területeken.
A cikket részletesen itt olvashatják!
GCCA - Concrete Future Fotópályázat
A GCCA (Global Cement and Concrete Association) által negyedik alkalommal meghirdetett pályázatra 14 000 pályamű érkezett a világ összes tájáról, amatőröktől és profiktól egyaránt! Négy kategóriában lehetett nevezni: infrastruktúra, szépség és design, városi és mindennapi élet. A fődíj 10.000 dollár volt, de a kategória győztesek is egyenként 2500 dollárt vihettek haza!
A 10 000 dolláros fődíjat az amatőr Ferdz Bedaña nyerte az Egyesült Arab Emírségekből ’Gördeszkás’ című képével.
A lenyűgöző nyertes képeket részletesen itt ismerhetik meg!
Nincs még mély recesszió, csak „visszarendeződik” a piac
A kivitelező, mélyépítő és épületgépészeti cégek vezetői szerint felértékelődik a korrekt munkahelyek és a megbízható kollégák szerepe!
A szakemberek szerint a beruházási kedv csökkenésével „felhígult” építőipar most visszatér a normalitásba – derült ki a Wavin friss, fókuszcsoportos kutatásából. A jelenlegi helyzet egyfajta megnyugvásnak tekinthető a korábbi években tapasztalható „őrület” után. A vezető kivitelező, mélyépítő és épületgépészeti cégek vezetői úgy látják, hogy a piac szűkülése az építőiparban tapasztalható munkamorálra is kedvező hatással lesz. A kutatásból az is kiderült, hogy azok a megbízók, akik az előírások vagy az ingatlanok értékállósága miatt fenntartható projektekben gondolkodnak, tisztában vannak annak költségvonzatával, amit hajlandók is megfizetni.
Az épületgépészettel és mélyépítéssel foglalkozó Wavin idén márciusban – az iparágban egyedülálló módon – fókuszcsoportos kutatás keretében kérdezte a piacvezető kivitelező, mélyépítő és épületgépészeti vállalatok vezetőit az általuk tapasztalt építőipari trendekről. A válaszadók egyetértettek abban, hogy az építőiparban a visszaeső kereslet következtében valójában egyfajta visszarendeződést figyelhetünk meg enyhe recesszió mellett. A beruházási kedv visszafogása természetesen már érezhető, de a megbízások hiánya csak 1-3 év múlva jelenthet gondot, hiszen az elmúlt néhány év szerződésállománya még nem futott ki, és a bevételek sem estek lényegesen vissza. A piac szűkülése elsősorban abban nyilvánul meg, hogy olyan ágazati szereplők is megjelentek a versenyszférában kiírt tendereken, amelyek korábban kizárólag nagy állami megrendeléseken dolgoztak.
A kutatásban résztvevő szakemberek szerint jelenleg a legnagyobb kihívás az építőiparban tapasztalható munkamorál, a munkavállalók egy részének hozzáállása, a szakképzett munkaerő, illetve az utánpótlás hiánya. A válaszadók szerint ennek oka abban keresendő, hogy a közelmúlt „építőipari lázának” köszönhetően a munkavállalók kifejezetten előnyös helyzetbe kerültek, mellyel sokan vissza is éltek, és a magas fluktuáció nagyban megnehezítette a kivitelezők munkáját. A piac szűkülése ezen is változtathat, és felértékelődik a megbízható, korrekt munkahelyet biztosító cégek, illetve a minőségi munkát végző kollégák szerepe, különösen, ha a korábbi kereslethez feltöltött vállalkozások elkezdik lassan visszaengedni a létszámukat az aktuális megrendelésállományhoz.
A Wavin – mely komoly múltra visszatekintő, partneri viszonyt ápol a magyar építőipari cégekkel – a beruházások során megvalósuló fenntarthatósági szempontokról is kérdezte a piacvezető vállalatok képviselőit. A szakemberek szerint a megrendelők egy része az aktuális előírásokat, illetve az épülő ingatlanok jövőbeni értékét szem előtt tartva hajlandó megfizetni a magasabb költségeket a jobb energiamérleg és a hatékonyabb energiaellátás érdekében. E mögött az a cél lebeg, hogy az így készült épületek értékesítésénél, illetve bérbeadásánál később árrésként is érvényesíthető lesz a fenntartható ingatlan kivitelezési felára.
A piacvezető, 2022-ben 11 milliárd forintos árbevételt realizáló Wavin több, mint 200 hazai építőipari partnerrel működik együtt, termékei számos állami, önkormányzati, vállalati és magánprojekt során kerültek beépítésre. A Wavinhoz köthető többek között a LEGO nyíregyházi gyárának bővítése, a kecskeméti Mercedes gyár tetővíz elvezetése, az érdi közművelődési centrum, a Nissin kecskeméti gyára, a Csepel szabadkikötő esővíz szikkasztó rendszere, illetve a fenntarthatósági szempontból díjnyertes miskolctapolcai Avalon park igényeit kiszolgáló műanyag aknák szállítása is.
Forrás és fotó: Wavin Hungary Kft.
Régi üveggyár vált megújult kulturális központtá Franciaországban
A francia Meisenthal faluban a SO-IL építésziroda egy régi üveggyárban adott új otthont számos kulturális kezdeményezésnek. A három intézmény – egy múzeum, üvegfúvók műhelyei és egy többfunkciós csarnok – mindegyike új, tágasabb és stílusosabb helyet kapott. A SO-IL az épületeket egy hullámzó, monolit szerkezetű betonfelülettel kötötte össze.
Múzeum és kézműves műhely
Az ipari örökség kulturális központtá is vált: míg a régi irodaépületben a „La Verrerie de Meisenthal”, az üveggyár történetét bemutató kis kiállítás kapott helyet, az egykori óriási gyárcsarnok koncerteknek ad otthont. A régi üveggyár a falu központjában található, így az a falusiak közösségi tereként is funkcionál.
Zene és színház a gyárban
A gyárcsarnokot – amely már korábban is szolgált koncerthelyszínként – művészeti installációk, rendezvények és koncertek multidiszciplináris terévé alakították át. Az építésziroda új bejáratot hozott létre a korábban kihasználatlan alagsori szinten, és egy „fekete dobozt” épített be a gyárépületbe, ami javította az akusztikát. Az előadóterem befogadóképessége 500 ülő- vagy 700 állóhely.
Hullámos tér
Az építészeti feladat része volt a három különálló kulturális épület összekapcsolása is. És hogy oldotta meg ezt a SO-IL? „Egy beton-piknikszőnyeget terítettünk a helyszínre”- nyilatkozta Idenmburg, a SO-IL építésze és társalapítója. Ennek köszönhetően egy monolit betonból készült hullámos felület húzódik a meglévő épületek között. Az építész szerint ez az alakzat az üvegiparra asszociál: egy áramló, megszilárdult forma, ahogyan az üveg a gyártás során folyékonyból szilárd állapotba megy át.
A látszóbeton minőségben készült felületek nemcsak a három kulturális egységet kötik össze, hanem egyúttal áthidalják a telek magasságkülönbségeit is. A tetőfelület egyszerre tölti be a mennyezet és a fal szerepét, ahol többek között irodák, oktatási- és vendéglátó-helyiségek is kialakításra kerültek. Az épület egyben egy új közösségi teret is alkot, így szabadtéri színházként, koncert- és más szezonális ünnepségek helyszínéül is szolgál.
Forrás: archello
Építész: SO-IL Építésziroda
Fotók: ©Iwan Baan
Májustól Holcim márkanév alatt folytatja tovább tevékenységét a LAFARGE
- 2023. május 1-től nevet vált a LAFARGE Cement Magyarország Kft. és Holcim Magyarország Kft. néven folytatja működését.
- Tovább erősíti a fenntarthatósági stratégiáját és tevékenységét, valamint a zöld szemlélet népszerűsítését. Célja változatlanul a nettó zéró kibocsátás megvalósítása 2050-re.
- Újabb, zöld cementterméket vezet be a hazai piacra, ECOPlanet Super néven.
A LAFARGE Cement Magyarország Kft. 2023. május 1-től Holcim Magyarország Kft. néven, a korábbi vállalat jogutódjaként folytatja tovább tevékenységét. A név- és arculatváltás kifejezi és tovább erősíti a globális anyavállalattal, a Holcim Cégcsoporttal közös értékrendjét, amely elkötelezett a hosszú távon fenntartható és környezettudatos építési megoldások iránt. A vállalat stratégiai céljai és termékeinek magas minősége a jövőben is ugyanazt az értéket képviselik: a körforgásos gazdaság mozgatórugójaként, valamint a fenntartható és környezettudatos cementtermékek előállításával a hazai építőipar zöld motorja kíván lenni.
Út a nettó zéró kibocsátás felé
A Királyegyházi Cementgyár 2011-ben kezdte meg működését, azóta több mint 4,5 milliárd forint értékben valósított meg környezetvédelmi beruházásokat, így mostanra a fosszilis tüzelőanyagokat mintegy 90%-ban tudja kiváltani alternatív tüzelőanyagokkal. Ennek eredményeként mára több, mint 45%-kal csökkentette a nettó CO2 kibocsátását egy tonna cementkötésű termékre vonatkozóan. Fenntarthatósági célkitűzése 2050-re a nettó zéró emisszió elérése.
„A Holcim márkanévvel tovább erősítjük a körforgásos gazdaság és a fenntartható építési megoldások iránti elkötelezettségünket. Az új logónk színvilága a természeti értékeinket, egymásba kapcsolódó, a végtelenséget jelképező formája pedig a körforgásos szemléletben rejlő lehetőségeket jeleníti meg. Mindezzel erősítve azt, hogy az épített jövő, amelynek középpontjában az emberek és a bolygónk áll, csak a körforgásos gazdaság által lehet zöldebb és fenntartható.” – hangsúlyozta Hoffmann Tamás, a Holcim Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
“Zöld” cementtermékek
A Holcim Magyarország Kft. a fenntarthatóságot mind a gyártástechnológia, mind a teljes működési folyamat során szem előtt tartja. Termékportfóliójának fejlesztése során is a zöldítést tűzte ki célul: 2022 őszén jelent meg a magyar piacon az első, innovatív zöld terméke, CEM II/B-LL 32,5 R, ECOPlanet fantázianéven. Idén tavasszal pedig piacra került a második „zöld” cementterméke, az ECOPlanet Super, amelynek előállítása – csakúgy, mint az ECOPlanet esetében – legalább 30%-kal kisebb karbon-lábnyommal valósul meg, a vállalat CEM I besorolású cementfajtájú termékeihez képest. Az új cementtermékek jelenleg ömlesztett formában érhetőek el a hazai piacon, és 2023. nyarától lesznek kaphatóak zsákos kiszerelésben. A vállalat célja a teljes termékportfólió zöldítése, ezért a jövőben egy olyan cement bevezetését is tervezi, amely építési és bontási hulladék újrahasznosításával készül – hasonlóan a Holcim Cégcsoport SUSTENO termékéhez.
Zöld működés, szemléletformálás
A Holcim a termékek “zöldítése” mellett a teljes működése során is stratégiai prioritásként kezeli, hogy minél nagyobb arányban csökkentse ökológiai lábnyomát. Így például a karbantartási munkák során már elektromos autót használ a cég, a gyártási folyamat energiaellátásának egy részét pedig a Királyegyházi Cementgyár mellett épülő napelempark révén megújuló energiából kívánja fedezni. A távlati tervek között szerepel továbbá az alternatív tüzelő- és nyersanyagok arányának növelése is, új anyagáramok felhasználásával.
Az irodai háttérfolyamatok fenntarthatóbbá tételét szolgálja az “Office Goes Green” program, amelynek keretében a munkavállalók szemléletformálása áll a középpontban. A környezettudatos gondolkodást szélesebb közönséggel is meg kívánja ismertetni. Ezt a célt szolgálva a Holcim a név- és arculatváltást egy Fenntarthatósági Konferenciával ünnepelte a helyi közösségek képviselőivel, Baranya vármegyei ügyfeleivel és logisztikai partnereivel. Szemléletformáló tevékenységét különböző környezetvédelmi témában tartott előadások, gyárlátogatások, illetve a vállalat betOn podcastjének adásaiban elhangzó, fenntarthatóságról szóló beszélgetések is szolgálják. (A betON podcast adásai mindenki számára elérhetők a nagy podcast gyűjtő oldalakon.)
Forrás: Holcim Magyarország Kft.